HKU Studentportal
HKU Studentportal
  • Volg ons op facebook
  • Volg ons op twitter

Als kunstenaar of freelancer ben jezelf vaak het product of en deel van het product. Hoe zet jij jezelf en/of je product in de markt?

Personal branding of persoonlijke marketing gaat over jouw onderscheidend vermogen en hoe je dat herkenbaar en consistent kan communiceren.

Identiteit

Je kunt drie merkwaarden onderscheiden waaruit je identiteit is opgebouwd. Functionele eigenschappen (ervaring, diploma's, hobby's, interesse), emtionele eigenschappen (karakter) en expressieve waarden (uiterlijk).

Functionele eigenschappen

Met je functionele eigenschappen kun je jezelf in bijvoorbeeld twee eigenschappen beschrijven. Als je daarbij een serieuze eigenschap combineert met een luchtiger thema heb je meer kans dat je eruit springt (en iets hebt om over te praten). Bijvoorbeeld: "Ik ben een webdesigner met een Angry Bird high score".

Emotionele eigenschappen

Met je emotionele eigenschappen kun je iets toevoegen aan jouw merk wat jou uniek maakt. Ook hier kun je kiezen voor een metafoor of een samenvoeging van twee woorden om wat orgineler uit de hoek te komen dan de 'doorzetter' of de 'teambuilder'. Bijvoorbeeld: "Ik ben een chaotische perfectionist".

Expressieve waarden

Expressieve waarden gaan over kleding, uiterlijk en bijvoorbeeld de merken waarmee jij graag gezien wordt.

Trek aandacht voor je expositie

Als je een expositie hebt (denk bijvoorbeeld aan je eindexamenexpositie!) is het slim om pers en stakeholders uit te nodigen. Als jouw werk aandacht krijgt in bladen, kranten of online is dat gunstig voor jouw bekendheid. Denk ook aan het uitnodigen van curatoren, art directors of directeuren van bedrijven waar je graag wilt werken.

Imago

Om jouw persoonlijke marketing compleet te maken is het handig om te weten hoe anderen jou zien. Een bekende tool om hier achter te komen is de 360 graden feedback. je vraagt dan aan allerlei mensen in je omgeving om iets over jou te zeggen. Op internet vind je hiervan wel voorbeelden.

Impact

Impact gaat over de manier waarop jij jezelf in de markt zet. Linkedin is een andersoortig kanaal dan Facebook, een visitekaartje kan een creatief kunstwerkje zijn of een degelijk stukje betrouwbaarheid.